Eerste bestemming: Hong Kong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Babette Huisman - WaarBenJij.nu Eerste bestemming: Hong Kong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Babette Huisman - WaarBenJij.nu

Eerste bestemming: Hong Kong

Door: Babette

Blijf op de hoogte en volg Babette

08 Augustus 2014 | Hong Kong, Hongkong

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze altijd. Nou, dat hoopte ik dan maar. Aanmeldingsformuliertje hier, visa daar, ik moest het hele land door voor de voorbereidingen. Nou staat dat natuurlijk niet in verhouding met wat er allemaal nog voor me ligt en wat voor afstand er onderhand alweer achter me ligt (zo'n 4000 kilometer).

Gisteren ben ik vanaf Amsterdam schiphol -waar ik werd aangezien voor een Australische- naar Moskou gevlogen, om vanuit daar door te vliegen naar Hong Kong. Typisch wel, dat er de hele vlucht tot aan Moskou bijna geen wolken te zien waren, maar dat we toen we gingen landen tussen het onweer en de bliksemschichten vlogen. Een guur vliegveld, ik kan het niet anders verwoorden. Grote, lege hallen, waar mensen op de grond lagen te slapen. De vertrekhallen daarentegen, waren veel te smal om de grote hoeveelheden Russen en Aziaten enigszins soepel naar hun vliegtuigen te begeleiden.

Ik had verwacht van Moskou tot Hong Kong te kunnen slapen, om zo de jetlag tegen te gaan. Niets was helaas minder waar. Ik kon m'n draai niet vinden in de stoel, regelmatig zat een meisje achter me te huilen, terwijl ze daar de leeftijd toch niet meer echt voor had, en de verlichting werd pas om 3 uur Nederlandse tijd gedimd, om vervolgens een uur later weer aan te springen. Al met al heb ik denk ik een uurtje geslapen, waardoor ik de hele dag het gevoel had alsof het nog steeds donderdag was.

Bij de aankomst in Hong Kong werden alle passagiers opgewacht door een groot team van 'artsen', die je niet kon ontlopen. Deze 'artsen' hadden allemaal een mondkapje om en moesten de temperatuur van de reizigers controleren. Misschien wel verstandig in zo'n groot land met zo enorm veel mensen, maar toch bijzonder. Mijn logeeradresje had ik best snel bereikt met de linksrijdende taxi die reed alsof zijn leven er vanaf hing. Een fantastische plek wel, op de top van een berg, met een zwembad naast de deur en een gezellige hulp die me even wegwijs heeft gemaakt. De weg naar de supermarkt beneden was nog goed te doen, maar de weg omhoog verschilde niet veel van een kwartiertje in de sauna. Met een temperatuur van 35 graden en een luchtvochtigheid van 80% is het hier, jawel, nog véél benauwder dan het in Nederland af en toe is in de zomer. Gelukkig werken alle airco's in Hong Kong goed, maar het zijn er wel enorm veel. Ieder appartement in ieder van de vele flats heeft er een aan de buitenmuur hangen.

Wat me opvalt aan Hong Kong is het verschil tussen de sfeer op Hong Kong Island en Kowloon (richting het vasteland). Zoals een Hong Kongse New Yorker me in de bus vertelde, is Kowloon het toeristische gebied, wat ook wel te merken is aan de enorme hoeveelheid (ongewenste) Chinezen. Ja, toen ik daar de ferry uitstapte was het stereotype 'Chinese toerist' niet te missen.

Tijdens mijn wandeling door de stad kwam ik -niet geheel onopzettelijk- bij een winkel terecht waar ik een GoPro-cameraatje kon kopen. De 6 mannen achter de balie keken allemaal erg vrolijk toen ik de winkel uitliep met camera en toebehoren. Zou dat liggen aan mij of aan mijn aankopen? Nouja, ik had in ieder geval niet door dat het inmiddels al donker was geworden en liep een fantaschtisch uitzicht tegemoet. Een prachtig verlicht Hong Kong Island, reflecteerde in het tussenliggende water. Een enorm cruiseschip dat lag aangemeerd blies drie keer de hoorn (ja, ik schrok), alvorens weg te varen langs de torenhoge gebouwen, die elk hun eigen lichtshow lieten zien. Ik moest op dat moment wel even een traantje wegpinken.

Het is nu echt begonnen, en na één dag vind ik Hong Kong al een mooie stad. Ik ben benieuwd wat me nog meer te wachten staat. Morgen staat een bezoek aan de grootste Buddha ter wereld op de planning, mét de zojuist gekochte GoPro.


  • 08 Augustus 2014 - 19:05

    Steve:

    Hoi Babette, wat fijn dat je goed gereisd hebt en al hebt rondgeneusd in Kowloon. Hoop dat de camera jou heel veel plezier en vele mooie filmische herinneringen gaat brengen. Ik ben natuurlijk zeer benieuwd.

  • 08 Augustus 2014 - 19:54

    Maarten:

    Leuk dat je nu al een verhaaltje hebt geschreven. Fijn dat je veilig bent aangekomen!
    En ik kan zonder twijfel stellen dat die 6 mannen vrolijk waren door jou. (Tenzij je een neppe gopro met een beeldkwaliteit van maar liefst 10 pixels en een batterijduur van wel 5 minuten voor de volle gopro prijs op de kop hebt getikt. In dat geval was het je aankoop...)
    Ik kan er niet vroeg genoeg mee beginnen.. dus bij deze vast de reminder om af en toe ook eens aan ons te denken!
    Xx van je boyboy

  • 08 Augustus 2014 - 20:37

    Sandra:

    Hee Babs,

    Wat een leuk verhaal! Ik vind het nog steeds gek dat je zo ver weg bent en dat ik je pas in januari weer ga zien.. Ik ben benieuwd naar alle verhalen die komen gaan! Hou ons op de hoogte van al je avonturen ;)!

    xx

  • 09 Augustus 2014 - 11:06

    Will:

    Hee meis! Wat heerlijk om je eerste verhaal te lezen! Fijn dat je eerste stop in hong kong al goed bevalt. Ben heel benieuwd maar al de dingen die je gaat meemaken! Dikke knuffel vanaf le vallon! Ons laatste dagje!

Tags: Hong Kong, ferry, taxi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Babette

Ik ben Babette Huisman, en ik wil me bij voorstelrondjes nog wel eens voorstellen als Jolien. Na 2 jaar studeren in Groningen ben ik toe aan een Minor in Taipei, Taiwan. Leuk natuurlijk, Taiwan, maar dat kan nog veel leuker worden. Daarom heb ik niet alleen besloten om er nog een maandje rondreizen door China aan vooraf te plakken, ook vond ik dat twee weken uitrusten (van al dat studeren) in Indonesië niet mochten ontbreken.

Actief sinds 03 Aug. 2014
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 5252

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 29 Januari 2015

'Studeren' in Taiwan

Landen bezocht: